• O nás
  • Akce
  • Fotogalerie
  • Členství
  • Sponzoring
  • Studijní materiály
Sdružení na podporu talentované mládeže
  • O nás
  • Akce
  • Fotogalerie
  • Členství
  • Sponzoring
  • Studijní materiály

Deklarace práv nadaných dětí v systému vzdělávání

Vytvořila Barbara Clark – California State University, katedra speciálního vzdělávání, Los Angeles, USA.

(Přetištěno ze „Sborníku k práci s talentovanými dětmi a mládeží“, vydal IDM MŠMT ČR, 1997)

Nadané dítě má právo:

–  být podporováno prostřednictvím adekvátních zkušeností pro výuku dokonce i tehdy,  pokud ostatní děti stejného věku či ročníku nejsou schopné z těchto zkušeností profitovat,

– být zařazeno do společných skupin a kontaktovat se s jinými nadanými dětmi po dobu některých částí vyučování tak, aby mohlo být ostatními pochopeno, podporováno a podněcováno,

– být vyučované a ne využívané jako opatrovník nebo učitelův pomocník po většinu svého školního dne,

– na předkládání nových, pokrokových a vyzývavých myšlenek či koncepcí bez ohledu na materiály a možnosti, určené dětem stejného věku či ročníku,

– být učeno poznatkům, jež ještě neovládá, namísto toho, aby bylo znova učeno názorům, pojmům nebo koncepcím, které již zvládlo,

– učit se tempem, které mu vyhovuje a tedy i rychleji než jeho vrstevníci,

– myslet alternativně, vytvářet odlišné produkty a přinášet intuici a inovaci do vyučovacího procesu,

– být idealistické a citlivé na spravedlnost, právo, přesnost a globální problémy lidstva a mít příležitost vyjádřit svoje názory,

– na všeobecné pochybnosti, nabídku alternativních řešení a ocenění komplexnosti a důkladnosti myšlení,

– být intenzívní, vytrvalé a cílevědomé ve svém úsilí při získávání vědomostí,

– projevovat smysl pro humor, který je neobvyklý, hravý a často komplikovaný,

– mít vysoké požadavky na sebe i na ostatní a být citlivé na nesoulad mezi ideály a skutečností s potřebou pomoci při hledání hodnot v lidské rozmanitosti,

– na vysoké výkony jen v některých, ne ve všech oblastech učebního plánu, vytvářejíc požadavek smysluplného a erudovaného zapojení se do akademické oblasti,

– na zpoždění mezi představou a jejím uskutečněním, mezi osobními normami a schopnostmi rozvoje, mezi fyzickým zráním a sportovní zručností,

– uskutečňovat zájmy, které stojí nad schopnostmi jeho vrstevníků, které jsou mimo učební plán nebo zahrnují oblasti dosud neprozkoumané a neznámé.

20.12.2005 Uncategorized

Potřebujeme talenty?

2006 - Letní škola mladých vědců

Vítejte!

Vítejte na webových stránkách Sdružení na podporu talentované mládeže České republiky. Doporučujeme začít v záložce O nás.

Sponzoři a partneři



Jihomoravský kraj
Nadační fond RC Brno (Rotary klub)

 
 


Záštity

Certifikáty

Výpis ze spolkového rejstříku

Partner Milset Europe 2011
Člen Milset Europe 2013
Člen Milset Europe 2014
Člen Milset Europe 2015
Člen Milset Europe 2016
Člen Milset Europe 2017
Člen Milset Europe 2018
Člen Milset Europe 2019
Člen Milset Europe 2020
Člen Milset Europe 2021
Člen Milset Europe 2022

English version

For english version of these pages please click here

Statistiky

TOPlist
Používáme WordPress (v češtině). | Design: Neblue vytvořil NEThemes.