Tvůrčí dílna řešitelů SOČ a konzultantů III Brno očima studenta
Jaroslav Zemek, Střední zdravotnická škola Pardubice
O Středoškolskou odbornou činnost jsem se začal zajímat přibližně před půl rokem a ihned jsem sháněl informace, jak probíhá tato soutěž u nás na škole. Obrátil jsem se proto na naši školní koordinátorku SOČ, která mi poskytla brožurku o této činnosti z předcházejících let a nabídla mi možnost účastnit se Tvůrčí dílny řešitelů a konzultantů SOČ III.
Akce se konala v termínu od 4. do 6. listopadu 2010 ve Střední škole informatiky a spojů v Brně. Velice jsem se na tento seminář těšil a ve čtvrtek jsem nedočkavě nastoupil do vlaku, jehož trasa směřovala do Brna. Po ubytování na školním internátě a seznámení se se spolubydlícími jsme všichni společně zamířili na oběd.
Po obědě, který byl velice chutný, jsme vyrazili na první přednášku, kterou vedl Ing. Tomáš Doseděl . Tématem bylo vedení práce a její medializace. Po tomto informačním přísunu následovala diskuze s vítězi SOČ z minulých let, zástupci Akademie věd České republiky, Jihomoravského inovačního centra a úspěšným podnikatelem, který nás informoval o možnostech, jak se stát úspěšnými v dnešním velice konkurenčním prostředí.
V pátek po snídani proběhla přednáška na téma metodologie vědecké práce, na které jsme se dozvěděli mnoho užitečného ohledně sběru informací, jejich vyhodnocení a podobně. Metodologii přednášel doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc. Následovala přestávka na oběd a dále bylo na programu téma i pro nevědecký život zásadní, a to rétorika. Toho tématu se ujala PhDr. Marie Pešová, CSc. Přednesla zde mnoho způsobů, jak zaujmout porotu, podala nám nástin zlozvyků, kterých se lidé obhajující různé práce dopouštějí. Na řadu přišla i „řeč těla“. Důležitým bodem pátečního odpoledního programu byl i bod o autorském právu, který vedl JUDr. Pavel Koukal. V této fázi semináře jsme se obohatili o principy uvádění zdrojů použitých v práci a diskuse se zaměřila i na stahování dat z internetu.
Nadále následovala možnost vybrat si ze dvou možností, jak strávit večer. Na výběr byl galavečer udělování cen „České hlavičky“ konající se v brněnském Mahenově divadle. Druhá možnost byla účast na povídání doc. RNDr. Miroslava Kureše, Ph.D. Tématem byl zakřivený časoprostor. Přednáška byla vedena na úrovni pro středoškolské studenty, doc. Kureš se věnoval i Einsteinově teorii relativity. Po skončení výkladu zbyl čas i na diskusi, kterou jsme rádi využili, a tak se celá přednáška protáhla o hodinu nad rámec původního časového harmonogramu.
V sobotu jsme již absolvovali jen přednášku PhDr. Tomáše Nováka o asertivním chování, kde jsme se zvláště věnovali technice tzv. „otevřených dveří“. Nabyté informace tedy jistě využijeme i v soukromém životě, nejen při obhajobě vědecké práce. Po skončení této přednášky proběhlo závěrečné hodnocení semináře účastníky, oběd a odjezd domů.
Tato tvůrčí dílna byla velice zajímavou akcí, kde jsme se dověděli mnoho nových poznatků o psaní vědecké práce. Navíc byla i výbornou motivací k další odborné činnosti. Rád bych touto cestou také poděkoval pořadatelům za perfektní organizaci celé akce a pracovníkům Střední školy informatiky a spojů za skvělé ubytování a péči o naše hladové žaludky.